Hur och vad man äter inför träning och tävling är av stor betydelse för hur man presterar. I boken Bra mat för unga idrottare av Erik Hellmén presenteras näringsämnenas betydelse för kroppen och hur och vad man kan äta på ett pedagogiskt sätt. Boken vänder sig direkt till ungdomar som tränar för att de ska förstå vikten av mat i samband med träning.

Inför träning bör man äta ordentligt men det ska inte vara för nära inpå och det är viktigt att fylla på med energi efter träningen. Hur man ska äta inför en tävling är individuellt men i boken finns förslag på upplägg man kan prova för att komma fram till det som passar en bäst. Dessutom beror det på vilken sport man ägnar sig åt, hur och vad man ska äta.

För unga med diabetes finns ett avsnitt med tips om vad som är bra att äta i samband med träning och varför och boken innehåller också ett avsnitt om kosttillskott i samband med träning.

Hur ska man då äta när man tränar och tävlar?
Konkreta tips och receptförslag på både frukostar, mellanmål och middagar finns i boken. Mat som är bra att ha hemma i skafferiet för att kunna fixa något att äta lite snabbt i samband med träningen.

Recept på mellanmål:
Energikokosbollar
Müslibars
mm.

Lunch/middag:
Thaigryta med lax och räkor
Tonfisk/skinka och tomatsås
mm.

En bok att rekommendera för alla ungdomar som tränar.

Recept på några snabba vegetariska soppor hittar du här.

Lisa


Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Share →