Sagor och högläsning

Sagor och högläsning Högläsning är något som alla barn uppskattar. Att sitta i mammas eller pappas knä och känna närheten och lyssna på en berättelse är något värdefullt vi föräldrar kan ge våra barn. Sagor är näring för själen precis som maten är näring för kroppen. Det finns många underbara böcker som man kan läsa för sina barn. Högläsningen stimulerar barnets lust att läsa och den stimulerar också barnets fantasi och språkutveckling och ger en känsla för hur språket används och ska låta.För mindre barn är bilderna minst lika viktiga som texten i boken. Barn tilltalas av olika bilder och det är bilderna som avgör om barnet tycker om boken eller inte. Vid högläsningen kan man som förälder försöka ge liv åt texten genom att förställa rösten och betona vissa delar som det skulle kunna vara i verkligheten.

Att berätta utifrån bilder kan locka barnet att börja berätta om sådant som det gjort eller tänkt på under dagen. Barn tycker om att prata och berätta men det ska vara på deras egna villkor och när de själva vill. Många gånger vill inte barn prata när vi vuxna ställer frågor utan det kommer vid andra tillfällen när man som förälder inte är inställd på det, ofta i stressiga situationer som när man ska iväg någonstans och absolut inte har tid att lyssna.

Barn verkar speciellt tycka att rimsagor är roliga. De tillför ytterligare en dimension till läsningen som är själva berättelsen. Som vuxen är det bra om man läser igenom boken själv innan man läser den för barnet så att man vet vad som ska hända och hur boken slutar för då kan man bättre anpassa sitt tonläge så att det passar berättelsen.

Ett klart plus är att man som vuxen tycker om boken man ska läsa för sitt barn. Inlevelsen i berättandet blir större då och därför mer givande och spännande för barnet att lyssna på. Högläsning är inte bara för att stimulera barnets egen läsning och språkutveckling utan inte minst en stund för samvaro mellan barn och förälder. Det är mysigt för barnet att sitta nära, titta på bilderna och lyssna och dessutom får de något gemensamt att prata om.
Och det är inte bara små barn som tycker om högläsning. Man kan med fördel läsa för större barn, så långt som upp i tonåren. Man läser naturligtvis en annan slags berättelser för dem, men just det att höra någon läsa tycks vilsamt och en näring för själen även för de äldre barnen. Till och med tonåringar som går på högstadiet uppskattar högläsning i skolan. Där är de klassiska sagorna av Bröderna Grimm, Asbjörnsen och Moe, Selma Lagerlöf och H C Andersen ett bra val. De sagorna innehåller mycket klokhet och mindre barn är i regel för små för att förstå dem. Vuxna läser också dessa berättelser med behållning.Här nedan finns några böcker som är lämpade för barn från ca 3 års ålder. Flera av dem är rimsagor som enligt min erfarenhet barn är extra förtjusta i.

SAGAN OM DEN LILLA HINDEN En bilderbok på rim av Elsa Beskow. Det är en söt berättelse om en flicka, en jägare, en girig kung och en skygg hind. Den handlar om hur jägaren försöker skjuta hinden som blir rädd och flyr och blir tillfångatagen och satt i en bur. Jägaren ångrar att han sköt på hinden och hjälper flickan att hitta och befria hinden från den giriga kungen som ville ha den som husdjur. Bortsett från att det är en fin historia så är den är rolig att läsa för att rimmet faller så väl i munnen. En del rimsagor börjar bra men blir krystade och trista att läsa ju närmare slutet man kommer men den här är bra rätt igenom.

SESSALÄTTS ÄVENTYR En rimsaga av Elsa Beskow som handlar om prinsessan Sessalätts äventyr i skogen när hon letar efter sin lilla tax som sprungit bort.
PUTTES ÄVENTYR I BLÅBÄRSSKOGEN
Elsa Beskow skriver om Putte som ska gå ut i skogen och plocka blåbär och lingon till mor. Plötsligt blir Putte liten och får vara med om äventyr bland lingon och blåbär. Han träffar mor Lingon och hennes döttrar som sitter och polerar lingon och smakar på blåbär som är stora som äpplen. Han seglar i en vattenpöl med ett löv som segel och han rider genom skogen på möss. Men det är ingen dröm fast Putte tror det när han blivit stor igen och ser korgarna stå fulla med lingon och blåbär som han tar med hem till mor.
SOLÄGGET En berättelse av Elsa Beskow som är ett äventyr som har sin upprinnelse i att pojken Lasse tappar sin apelsin i skogen när han är på väg till skolan. Skogens invånare undrar förvånat och förfärat vad det kan vara och tror först att solen har värpt ett ägg och lagt i skogen tills en liten fågel, som tillbringat vintern i soliga länder, upplyser dem om att det är en frukt full med god saft i.
PETTER OCH LOTTA Böcker av Elsa Beskow som handlar om hur de föräldralösa barnen Petter och Lotta flyttar in hos Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin i deras lilla hus i den lilla staden. De hjälper tanterna med sin sysslor som är att baka kakor med Tant Brun, sköta trädgården med Tant Grön och hjälpa Tant Gredelin med hennes broderi. De lär också känna tanternas vän Farbror Blå som ordnar skola till barnen och tar dem och tanterna med ut på äventyr till sjöss i sin eka.
MAJAS ALFABET En rim och ramsbok av Lena Andersson och Christina Björk. En vers på rim för varje bokstav om växter i trädgården. Väldigt trevlig bok att läsa med underbara bilder och verser som är roliga att läsa och bära med sig.
ABC-RESAN Ännu en läsvärd bok av Elsa Beskow. Den handlar om två barns äventyr när de färdas genom hela alfabetet, från A till Ö. Boken är skriven på rim i versform så den går att läsa som vanliga ramsor. Men den har ett sammanhang om man väljer att läsa den från pärm till pärm vilket är svårt att låta bli när man väl har börjat. Den är alltså också en för föräldrar rolig högläsningsbok. ”Ett ord på Q har vi inte hittat, fast vi letat och letat. Kanhända vi hittar något på Z”. ABC En bok med ramsor på rim av Lennart Hellsing och roliga bilder av Poul Ströyer. De allra flesta ramsorna är roliga och underfundiga och kul att läsa. Man lär sig dem lätt utantill och rabblar dem i alla möjliga sammanhang. Bokstaven Y: ”Ylva Ytterskär i Ydre härad blev en onsdag ytterligt förfärad: Tio lejon och en mygga stod på hennes badhusbrygga som var nymålad och tjärad”. ”Yngve yvs över sin ypperliga ylle-ytterrock”.
ADJÖ, HERR MUFFIN Skriven av Ulf Nilsson och illustrerad av Anna-Clara Tidholm. Boken handlar om ett marsvin som har levt i många år och haft ett bra liv men nu är han gammal och ser slutet närma sig. Det är en bok som handlar om att ta adjö av ett husdjur och nära vän.
PETTSON OCH FINDUS Berättelser av Sven Nordqvist om gubben Pettson och hans katt Findus. De bor i en liten stuga och Findus är som Pettsons barn som är full av upptåg. Findus sätter igång en hel rad med äventyr hemma i den lilla stugan.
För mindre barn är bilderna minst lika viktiga som texten i boken. Barn tilltalas av olika bilder och det är bilderna som avgör om barnet tycker om boken eller inte. Vid högläsningen kan man som förälder försöka ge liv åt texten genom att förställa rösten och betona vissa delar som det skulle kunna vara i verkligheten. Att berätta utifrån bilder kan locka barnet att börja berätta om sådant som det gjort eller tänkt på under dagen. Barn tycker om att prata och berätta men det ska vara på deras egna villkor och när de själva vill. Många gånger vill inte barn prata när vi vuxna ställer frågor utan det kommer vid andra tillfällen när man som förälder inte är inställd på det, ofta i stressiga situationer som när man ska iväg någonstans och absolut inte har tid att lyssna. Barn verkar speciellt tycka att rimsagor är roliga. De tillför ytterligare en dimension till läsningen som är själva berättelsen. Som vuxen är det bra om man läser igenom boken själv innan man läser den för barnet så att man vet vad som ska hända och hur boken slutar för då kan man bättre anpassa sitt tonläge så att det passar berättelsen. Ett klart plus är att man som vuxen tycker om boken man ska läsa för sitt barn. Inlevelsen i berättandet blir större då och därför mer givande och spännande för barnet att lyssna på. Högläsning är inte bara för att stimulera barnets egen läsning och språkutveckling utan inte minst en stund för samvaro mellan barn och förälder. Det är mysigt för barnet att sitta nära, titta på bilderna och lyssna och dessutom får de något gemensamt att prata om. Och det är inte bara små barn som tycker om högläsning. Man kan med fördel läsa för större barn, så långt som upp i tonåren. Man läser naturligtvis en annan slags berättelser för dem, men just det att höra någon läsa tycks vilsamt och en näring för själen även för de äldre barnen. Till och med tonåringar som går på högstadiet uppskattar högläsning i skolan. Där är de klassiska sagorna av Bröderna Grimm, Asbjörnsen och Moe, Selma Lagerlöf och H C Andersen ett bra val. De sagorna innehåller mycket klokhet och mindre barn är i regel för små för att förstå dem. Vuxna läser också dessa berättelser med behållning.Här nedan finns några böcker som är lämpade för barn från ca 3 års ålder. Flera av dem är rimsagor som enligt min erfarenhet barn är extra förtjusta i.
Elisabeth